2020年9月12日土曜日

年間第24主日メッセージ

年間第24主日のテーマは「ゆるし」です。

レイ神父様から届きました主日メッセージをご紹介します。


『赦しは善きことです

憎みや憤りは、熱心に善い行いをしようとしても、それを食べてしまう心の癌です。厳しい正義を掲げても難問題の解決には充分ではありません。相手の目を取っても、己の失った目を直すことにはならず、そして復讐は憤りを本当に解決することにはならないからです。しかし、赦しはそれを得、保つのは困難な徳です。今日、ペテロがイエスにたずねた中でその問題を感じ取ることができます。「何回赦すべきでしょうか?」イエスがいわれた「七回」は「人間らしく可能な限りたくさん赦す」というおおよそ象徴的な赦しの意味に使われていますが、イエスはまださらに先まで行くようにすすめます。なぜなら神は「七十七倍」(或は七の七十倍)赦されるからです。赦しとは単に頻度とか回数ではなく、むしろそれは神の終わることのない赦しの気持ちを映すのです。神の赦しには限界はありません。

今日の第一朗読で描かれているように(シラ書27章30節ー28章7節)神の寛大さを忘れるのはたやすいことです。正に私たち自身の死の現実にさえ、行動規範としての神の慈悲深い約束について各自は用心深くしていません。自分勝手な交わりでお互いを苦しめる傷の内に神の寛大さを見ることはたやすくありません。パウロは今日私たちに言います。私たちは互いに作用し合い、影響し合う。しかしそれは善き事のためです。(ロマ書14章7-9節)

今日のたとえ話からわかることは、神から受けとった赦しを最初に正しく認識しなければ、私たちは赦すことは出来ません。次の3つの場面を思い起こしてください。

1)神の寛大さの口座において、私たちは支払い不能、負債があり、借り越しをしております。神は生命、自由、規範、希望をふんだんに私たちにお与えになりました。私たち自身の資産では何も成し遂げることはできません。私たちは何一つ持っていません。「私がいなければ、あなた方は何事もできない。」

2)私たちは己の重要性にふんぞり返っています。「私に借りを返しなさい!」不寛容、自分本位、許しがたい、そして横柄であるかもしれません。隣人を傷つけ、その人も私たちを傷つけるでしょう。人生を乱暴に押し分けて生きることもあります。いとも簡単に恨み、赦さないかもしれません。

3)「神の寛大さ」という究極の事実は決して単純なものではありません。神は盲目ではありません。不寛容は赦され得ません。赦しは私たちが赦されているということを認識したときにのみ訪れます。赦しの中で私たちは赦されます。他人に抱く浅薄な思いは、憎悪の柄を握って進むのではなく、穏やかな赦しの内に速やかに消滅させるべきです。そうすることで初めて方程式が理解できます。破産状態では請求は出来ないと。

それでは、心から赦しましょう。もし自分の訴訟が棄却されて法廷を去り、そして赦すことをしないなら、次に起こることは、直ちに私たち自身が罪を問われ法廷に戻るはめになるということです。(アイルランドカトリック中央協議会より引用) 

Pax et Bonum 平和と善き事を』


Pardoning is good for us

Hatred and resentment are moral cancers that eat away at our enthusiasm to do good. An appeal to strict justice is not enough to solve the dilemma, since taking out another’s eye does not really cure the loss of one’s own eye, and revenge cannot really settle the account of a grievance. 

But forgiveness is a hard virtue to gain and to maintain. We can feel the problem in the question Peter asks of Jesus today: “How many times must I forgive?” And although his proposal of “seven times” is used as a round symbolic willingness to forgive “as much as it is humanly possible to forgive,” Jesus suggest we must go further still, since God forgives “seventy seven times” (or seventy times seven times.) Forgiveness is not a question of just how often or how many times, rather it reflects God’s unending willingness to pardon. There are no limits to his forgiveness.


It is so easy to forget God’s goodness, as our first reading illustrates today. (Eccl 27:30-28:7) Even the stark reality of our own death does not keep each of us alert to God’s gracious promise of salvation as the guiding principal of our actions. It is not easy to see the goodness of God in the hurt we inflict on each other in our selfish interactions. Paul tells us today that we do influence each other. We affect each other. But is it for the good (Rom 14:7-9.)


Our parable today shows that we are incapable of forgiving without first appreciating the forgiveness we have received from God. Notice the three scenes:

 (1) We are insolvent, indebted, overdrawn in our account with God’s goodness. God has given us 

freely life, freedom, integrity and hope. We are incapable of achieving anything by our own resources- we have none! “Without me you can do nothing.”

(2) We are puffed-up with our own importance: “Pay me what you owe me!” We can be intolerant, demanding, inexcusable and arrogant. We can be unkind and unforgiving. We can injure our neighbour, and he can hurt us. We can elbow our way roughly through life. We can so easily hold a grudge, and refuse to forgive.

(3) The ultimate reality “God’s goodness” is never simple-minded. God is not blind. The unforgiving cannot be forgiven. Forgiveness only comes from realising that we have been forgiven. In pardoning we are pardoned. Our tenuous hold on others must quickly be consumed not by following our hatred to the hilt, but by pardoning in gentle forgiveness. Only so can we realise the equation: Insolvency cannot make demands!


And so let us forgive from our hearts, for if we leave the court with our own suit dismissed, and fail to forgive, then we find ourselves immediately rearranged and in the dock as the guilty accused![Association of catholic priests.ie] 

Pax et Bonum