2020年12月13日日曜日

待降節第3主日

 レイ神父様からいただきました待降節3主日の福音メッセージをご紹介します。

(英語版も掲載します)


自己の真実を求めて

 こどもたちは質問が上手です。いとも簡単にとても深いことを聞くのを親たちは知っています。私たちも皆、問いかけます。なぜなら心の底に真実を求める本能があるからです。これは生涯続く探求です。この人生において「今、完全な真実を得た」というところには至りません。福音では神は真実であり、常に私たちを超越すると宣言します。私たちの思考力や心では完全に神をとらえるのは不可能です。それでも真実をまじめに求めなければなりません。たとえその途中で痛みを伴って、長い間大事にしてきた確信を手放すのだと知ったとしてもです。真実へ、私たちの世界について、お互いについて、おのれそれぞれの個人について、そして神についての真実へといっそう近づこうとするのです。質問することで真実により近づくのだと願いながら問い続けます。

 自己の探求において大きな二つの問いとは”私はだれか?そして”私がしていることを私はなぜしているのか?”です。広い意味において、私たちは自分の本質を求めます。そして自分の言動に導く究極の目的を明らかにしようとします。今日の福音書ではこれらの二つの大きな問いかけが洗礼者ヨハネに宗教権力者から発せられます。「あなたは、どなたですか」そして「なぜ、洗礼を授けるのですか」と。最初の問いかけにヨハネは、自分はそうではないと宣言することから始めます。キリストでもメシアでもないことを明らかにします。それ以上の者であるとは言いません。そののちヨハネ書の中で、結婚の祝宴のイメージを引き合いにして、自分は花婿ではなく、花婿の声を喜ぶ花婿の友だと表現します。今朝の福音書で、ヨハネは荒れ野で叫ぶ声であると宣言します。言葉ではなく、声にすぎず、光ではなく光を証するものにすぎないと。なぜそんなことをしているのか、なぜ洗礼を授けているのかと尋ねられると、「あなたがたの中には、あなたがたの知らない方がおられる」ことを知らせるために洗礼を授けていると言います。人々が気づかずにいる、その人、メシアにヨハネは人々の目を開かせるためにしていることを、行ったのです。多くの人々が気がつかず偉大な光が輝きました。ヨハネはその光の証をしたのです。自分がそうであるので行ったことをヨハネはしたのです。「なぜ、洗礼を授けているのか」という問いの答えから、さらに根本的な問い「あなたはだれですか」「自分自身についてなんと言いますか」の答えが花開きます。

 「自分自身のことをどう言いますか」は様々に答えられる問いです。単に自分や親の名前、仕事上の資格、役割、地位を答えられるでしょう。しかし、その問いに対して最も深く根本的に答えられるのは霊的なレベルにおいてです。最も深く、最も霊的な私の存在において私はだれか?神の前の私はだれか?あるべき私と神が呼ぶのはだれか?ここにおいて洗礼者ヨハネ、偉大な到来を告げる聖人は私たちの助けとなります。洗礼の恵において各々がだれであり、あるべきと神が呼ぶのはだれかと私たちに明らかにするのです。洗礼者ヨハネ同様、私たちも勿論メシアではありません。光でもありません。自分たちの生活や心の闇を充分知っているだけです。しかし、洗礼者ヨハネのように私たちはその光の証人です。完全さからは程遠くとも、キリストの証人として呼ばれています。

 ヨハネは次のように言います。「あなた方の中には、あなた方の知らない方がおられる。その人は私の後から来られる。」イエス・キリストは私たちの中におられますが、多くの人たちに知られていません。私たちはもっとイエスを知らしめ、私たちを通して世界にその光を輝かせることができるでしょう。洗礼は荒れ野で叫ぶ声であり、神との結びつきへの招きの声でありました。私たちも自らの声を用いてキリストを知らせるよう問われています。恵まれた伝達手段を用いてキリストへの信仰、価値、態度を広めることができます。私たちの行動を通し主を伝えることもできます。もし、わたしたちの呼びかけが光への証となると気づけば、それはどのように生きるかを形づくり、なぜそのように生きているかを説明できるのです。「あなたは、どなたですか」という問いの答えは「あなたがしていることをなぜしているのか」という問いの答の根拠となります。待降節は私たちの根本的な本質、キリストにつながる本質を改心するよい期間です。もし、どこかで今日イエスがお生まれになるとすれば、それはイエスに従う人々の心の中に生まれるのです。


Finding our personal truth

   Children are great with questions. As any parent knows they can ask the most profound questions in the simplest of ways. We all ask questions because, at heart, we have an instinct for seeking and searching after truth. This is a life-long search. We can never get to the point in this life where we can say, ‘I now have the total truth.’ The gospel declares that God is truth — and God is always beyond us. We can never fully grasp God with our minds or our hearts. Yet we have to be faithful to the search for truth, even if along the way we find ourselves making painful discoveries that involve letting go of long-held and cherished convictions. We keep trying to come closer to the truth, the truth about our world, about each other, about ourselves as individuals, and about God. We keep questioning in the hope that our questioning will bring us closer to the truth.

   In our search for our own personal truth, two of the big questions that drives us are, ‘Who am I?’ and ‘Why am I doing what I am doing?’ We seek after our identity, in the broadest sense of that term, and we try to clarify for ourselves the ultimate purpose that drives all we do and say. In today’s gospel, those two big questions are put to John the Baptist by the religious authorities, ‘Who are you?’ and ‘Why are you baptizing?’ In answer to the first question, John began by declaring who he was not. He was clear that he was not the Christ, the Messiah. John did not try to be more than he was. Later on in the gospel of John, using an image drawn from a wedding celebration, he would say of himself that he was not the bridegroom, only the friend of the bridegroom who rejoices at the bridegroom’s voice. In this morning’s gospel John declares himself to be the voice crying in the wilderness; he is not the Word, only the voice; he is not the light, only the witness to the light. When John was asked why he was doing what he was doing, why he was baptizing, he declared that he baptized to make known the ‘one who stands among you, unknown to you.’ He did what he was doing to open people’s eyes to the person standing among them, to the Messiah who was in their midst without their realizing it. There was a great light shining among them that many were unaware of, and John had come to bear witness to that light. John did what he did because of who he was. The answer to the question, ‘Why are you baptizing?’ flowed from the answer to the more fundamental question, ‘Who are you?’ “What do you say about yourself?”

   “What do you say about yourself?”, is a question we can answer at different levels. We can simply give our name, or give or parents’ names; we can answer it by giving our professional qualifications, or by naming the role or the position we have in life. Yet, the deepest level, the most fundamental level, at which we can answer that question is the spiritual level. Who am I at that deepest, most spiritual, level of my being? Who am I before God? Who is God calling me to be? Here, John the Baptist, the great Advent saint, can be of help to us. He articulates for us who each one of us is in virtue of our baptism, who God is calling us to be. No more than John the Baptist, we are certainly not the Messiah. We are not the light. We know only too well the areas of darkness in our lives and in our hearts. However, like John the Baptist, we are a witness to the Light. Even though we are all far from perfect, we are, nonetheless, called to be a witness to Christ.


John the Baptist says:'”there stands among you, unknown to you, the one who is coming after me.” Jesus Christ stands among us, but he remains unknown to many. Perhaps we could do more to make him known, to let his light shine in our world through our example. The Baptist was a voice crying in the wilderness, a voice to invite people into relationship with God. We too are asked to use our voice to make Christ known. We can use our gift of communication to spread faith in Christ and illustrate his values and his attitudes. In our behaviour too, we can let the Lord communicate through us. If we realise our calling to be witnesses to the light, it can shape how we live and explains why we live the way we do. The answer to the question, ‘Who are you?’ grounds the answer to the question, ‘Why do you do what you are doing?’ Advent is a good time to reclaim our fundamental identity, our Christ-linked identity. If Jesus is to be born anywhere today, it will be in the hearts of his followers.