2020年11月15日日曜日

年間第33主日

 レイ神父様からいただきました年間第33主日の福音メッセージをご紹介します。



第一朗読は箴言(31・10-13, 19-29, 30-31)からです。本日選ばれた箇所はこの本の最終章の最後の半分で、理想的な妻への賛歌です。作者は、賢く、慎重で、働き者の妻は夫の人生に、そしてその民族に果たす役割が大いに賞賛されるに値すると見ています。

第二朗読は聖パウロのテサロニケの教会への手紙(5・1-6)からで、ここでパウロはキリストの再臨について議論を続けています。彼同様に、テサロニケの改宗者たちはその再臨の時期についてよくわかっていると言いました。説教の中で、それは突然であろうと主は言われたとパウロはすでに語ってましたが、このことは彼らを心配させるのではなく、毎日信仰の内に生きているため、彼らの準備は出来ているということです。

福音書はマタイ(25・14-30または25・14-15、19-21)からです。このたとえの教えは福音書の全てがそうであるように、初代の信者と同様に今日の私たちにも当てはまります。キリストや聖なる父との関係において、今日の私たちの世界は一世紀のパレスチナとよく似ています。キリストと神には反対する者と従う者がおります。今日の反対者はキリストの時代にファリサイ派の人々やそのリーダーたちの行動と同じ理由をもっています。彼らは約束の地、快楽と贅沢の王国を地上で求め、世俗的なものへの限りない自由が欲しいのです。うぬぼれたプライドは彼らの基準に合わない神格や神聖な権威には頭を下げようとはしません。ファリサイ派の人々のようにキリスト教は真実ではなく、キリストは君臨せず、最後の審判の日は来ないと思いこみ続けようとしています。

しかし、キリストや神を排除しようという努力にもかかわらず、小さな良心の声は完全にだまらせておくことはできません。かれらの愚かさをしつこく気付かせます。「飲み、食べ、寝て、楽しく」という快楽主義の言葉が響かない時もあります。努力に忠実なキリストに従う人々にはこのたとえばなしは励みであり慰めとなります。時には私たちの進み道を阻むものがあり、闘いは果てるともなく思えます。しかし神は私たち一人一人に最終の勝利を確実にする必要な助けを与えます。これらの助けは各自の必要に応じて与えられます。たとえ話にある5と2タラントンを預けられた僕たちはそれらを忠実にうまく使いました。1タラントン預かった者は1タラントンしか必要なく、忠実な僕であったなら、それをうまく活かすことができたはずでした。

永遠の幸せとは、この世で忠実に行ったことへの神聖な報酬です。3人目の僕の間違った言い訳は今も私たちの間で様々な形で繰り返されています。「神は厳格すぎる。そんな犠牲を払うことを私に期待できない。自分の為に備えなければならない。約束と脅しは単に口先だけかもしれない。清算しに、数えるために戻って来ないかもしれない。」これらの言い訳はこのたとえばなしでは間違っているとされています。

神は私たちのことをいつも心にとめてくださる優しい父です。私たちが必要な犠牲を払うことを大いに期待されてます。その方法はゴルゴタの地で示されました。神のために働くことで私たちは自分たちの未来に備えているのです。神からの栄光と私たちの永遠の救いは労働への等価です。神はもちろん清算するために戻ってこられますが、そのとき何か変えようとしても遅すぎます。賢くありましょう。まだ時間があるうちに訂正すれば、私たちの帳簿は計算の日には整っていることでしょう。

元の説教はフランシスコ会、ケビン・オサリバン神父により書かれたものです。


November15、2020

33rd Sunday in ordinary Time Year A

Sunday Readings

The first reading is taken from the Book of Proverbs 31:10-13, 19-20, 30-31. The verses chosen for today are taken from the last half of the last chapter of the book and are a hymn in praise of the ideal wife. The author saw to it that the part that a wise, prudent and industrious wife plays in a man's life, and hence in the life of the nation, deserved to be stressed and admired.

The second reading is from the first Letter of St. Paul to the Thessalonians 5:1-6. In this reading St. Paul continues his discussion of the parousia. He tells his Thessalonian converts that they know as much as he does about the time of that second coming. He had already told them in his preaching that our Lord had said that it would be unexpected. However, this need not frighten them, they would be prepared because they were living their Christian faith every day.

The Gospel is from St. Matthew 25:14-30 or 25:14-15, 19-21. The lesson of this parable, like all the teaching of the gospel, is as applicable to us today as it was to the first generation of Christians. In its relation to Christ and to his divine Father our world today is very similar to first century Palestine. Christ and God have opponents and followers. Their opponents today have the very same reasons that moved the Pharisees and leaders of the people in Christ's day. They want their messianic kingdom here on earth, a kingdom of pleasure and plenty; they want no limits set to their freedom to

follow their own earthly inclinations. Their pride in their own self-exalted dignity will not let them bow the head to any deity or divine authority which does not conform to their standards. Like the Pharisees they keep on trying to convince themselves that Christianity is not true, that Christ will not reign, that there will be no day of reckoning.

Yet with all their efforts to get rid of Christ and God, the small inner voice of conscience is not completely silenced. It has the nasty habit of reminding them of their folly. They have their troubled moments when the epicurean motto "eat, drink, sleep and be merry" does not somehow ring true.

For the followers of Christ who are sincere in their efforts, the parable has a message of encouragement and consolation. At times the road we have to travel seems strewn with obstacles, our battles seem never-ending, yet God has provided each one of us with the necessary helps to ensure the final victory. These helps are given according to each one's need. Those servants in the parable who received five and two talents used them faithfully and successfully. He who received one talent needed only one, and could have succeeded with it had he been a faithful servant

Eternal happiness is the divine reward for an earthly service faithfully rendered. The false excuse of the third servant is repeated in many forms among us still "God is too austere, he could not expect me to make such sacrifices. I have to provide for myself; his promises and threats may be only empty words. He may never return to demand a reckoning, to settle accounts with us. These and all other such excuses are proved false in this parable.

God is a kind Father who has our eternal interests at heart. He does expect us to make the necessary sacrifices. He showed us the way on Calvary. When working for God we are really providing for our own future; his external glory and our eternal salvation are the fruits of the same labor. He will certainly return to settle accounts—it will then be too late to make any changes. Let us be wise and make the changes now while we have time and then our books will be in order on the day of reckoning.

This homily was originally written by Fr. Kevin O'Sullivan, O.F.M.