2021年1月10日日曜日

主の洗礼

 レイ神父様からいただきました「主の洗礼」の福音メッセージをご紹介します。


主の洗礼の祝日

 私たちの洗礼と今日の洗礼の更新約束により、イエスの福音宣教と十字架において、私たちは引き続きキリストと共に旅をする約束を新たにするのを思い出すべきです。

 イエスは洗礼により、私たち人間の罪ある状態をご自身に罪がなくても明らかにされ、そして、その方が世の罪をやがて取り去るのです。しかし私たちはイエスに尋ね従順である必要があります。

この洗礼でイエスは30年前に受肉されたように、この世へともう一度水に浸りました。典礼的には少し前のクリスマスの日にです。この期間最後の日である今日、私たちはもう一度神が私たちと結びつき、抱き、愛し、皆を求められ、そうです、すべての人々が神の統治の中にいるのを見ます。

 洗礼者ヨハネが舞台から去りイエスが中心となるこの時、わたしたち自身の洗礼は、罪深い過去をとり除きキリストのうちに新しい生活を始めることを思い出させます。洗礼は私たち皆にとって新しい始まりであり、神の生活の中での共有であります。神は私たちと共にある。あまりにも美しく力強いので、ときおり私たちは神がいかに私たちを愛し、神の子どもとして作られたということをわかりずらくします。残念なことに私たちの多くは、洗礼やそれが私たちの生活や態度に意味をなす新しい始まりを覚えていません。ですから特に今日、私たちは洗礼が意味する全てのことを思い起こさねばなりません。僅か10日前、新年の決意とともに新しいスタートを切ったことでしょう。2週間も経っていませんが、いかがですか。今日は私たちの新しい始まりを振り返る日であります。洗礼からの呼びかけ、それを再約束し、新年の決意のようにそれを怠っていないかを振り返る日なのです。

 イエスにとって洗礼は神に愛されるものであるということを認識する、大変重要な経験でありました。それは私たちの洗礼がクリスチャンとしての旅の始まりであるのと同様に、イエスの旅の一部でした。私たちへの洗礼は、ヨハネが差し出したものよりもはるかに大きなものでした。ヨハネの洗礼に身をゆだねることによりイエスは洗礼の水を祝福しました。ですから私たちの洗礼は罪が流されるだけではなく、キリストの体と結びつき、神の子どもに成るのです。私たちの洗礼は他の秘跡への入り口であり、究極的には永遠の命に続きます。(カテキズム1213)

 洗礼を受けたクリスチャンである私たちは皆、世に出て行き、良き知らせをするよう呼びかけられています。創設者の言葉を借りれば、キリストを熱狂的に信じ、御父に愛されていることを人々に知らせるべきなのです。洗礼の油によって、私たちは災難、特に悪を克服する神の強さを受けます。頭に水が注がれ、聖霊の賜物により浄化と清めがなされます。「司祭であり、預言者であり、王である」ことを示すため、「イエスの体の一部であり、永遠の命を分かち合いながら」いつも生きるようにと香油が塗油されました。洗礼によりイエスの伝道を分かち合い、「十字架上でイエスの胸を刺しぬいたところへと導く己の態度、選択、任務」をするよう、既に述べたように呼ばれています。洗礼とはなんという挑戦でしょうか。今日の更新、その覚悟はできていますか?


January 10, 2021 Feast of the Lord’s Baptism

Our baptism and the renewal of our baptismal promises today, should remind us of our continual need for new beginnings in our lives, of renewing our commitment continually to journeying with Christ in his evangelical and crucified life.

With his baptism, Jesus is identifying with our human sinful state, even though he was sinless, and he who is without sin will take away the sins of the world. But we to need ask and submit ourselves to Jesus. With his baptism, Jesus immerses himself once again into our world just as he did with his incarnation thirty years previously, and in liturgical terms, only a short time ago on Christmas Day. Today on our last day of the Christmas season, we once again see our God identifying with us, embracing our humanity, loving us and wanting all of us, yes all of humanity, to be part of the reign of God.

Now as John the Baptist disappears off the scene and Jesus comes into focus, we are reminded of how our own baptism eliminates our sinful past and begins our new live in Christ. Baptism is a new beginning for all of us, it’s a sharing in the life of God, God-With-Us. It’s so beautiful and powerful, that it’s sometimes hard for us to grasp how much God loves us and makes us his children.

Unfortunately many of us do not remember our Baptism or the new beginning it was meant to be to our lives and attitudes. That’s why, especially today we should remind ourselves about all that our baptism should mean to us. Only ten days ago we may have started a new beginning with our New Year’s resolution. How are we doing with these less than two weeks on? Today is a day to reflect on another new beginning in our lives, our baptismal calling, and recommit to it, like our New Year’s resolution, if we are not living up to it.

For Jesus, his baptism was a very important experience in him coming to know that he was beloved of God. It was the part of his journey, just as our baptism was the beginning of our journey as Christians. Our baptism offered us something greater than what John offered.

“Jesus, in submitting to John’s baptism, blessed the waters of baptism, and so our baptism is not just the cleansing of our sins, but of our incorporation into the body of Christ, making us children of God. Our baptism is the gateway sacrament to the other sacraments, and ultimately eternal life” (CCC 1213).


All of us as baptised Christians are called then to go out into the world and proclaim the Good News. We are, to borrow a phrase from our founders, to be zealots, to bring people to know they are beloved of the Father. Through the oil of Catechumen we received God’s strength to overcome adversity and especially evil. Water was poured on our heads to remind us of our cleansing and purification through the gift of the Holy Spirit, and we were anointed with Chrism to show that we are ‘Priest, Prophet and King’ and to live always ‘as a member of His body, sharing everlasting life’. By our Baptism we share in the mission of Jesus and we are asked, as mentioned already, to make ‘our own the attitudes, options and tasks that led Jesus to the point of having his heart transpierced on the cross’. What a challenge our Baptism should be! Renewing it today, are we ready to live it?